22 Oktober

Idag fiskades inte ett skit. För övrigt så finns det planer på att åka till Nyköping på lovet igen (v44) för att försöka hitta ett riktigt as. Vi får se om vi åker ner eller inte, men fiske kommer framöver !
Börjar ju bli jävligt mörkt på dagarna nu så kan ju värma lite med en sommarbild:

Stekigt varm dag.

21 Oktober

Vi smet ut på en kortis efter plugget, jag och Max fick ett dubbelhugg på två minigäddor. Min på 1.3 kg och Max på 1 kg. Men dubbelhugg är ju alltid kul !

19 Oktober

Tja! Vi har varit ute och fiskat både idag och igår. Ganska segt fiske men några gäddor blev det iallafall.
Här är lite bilder från igår (18 Oktober):

Alla lyckades få en gädda som var jämnstor, den vägde väll runt 1 - 1,5 kg. Söderblom kom senare men utan fisk på kroken.

Och från idag (19 Oktober):

Jag började med två snabba jerk-gäddor, som vägde 2.7 kg respektive 2 kg. Senare var det Ludvigs tur, han tog också två snabba jerk-gäddor på 1.5 kg respektive 2.5 kg. Max hade en hård dag och förlorade gissningen på Ludvigs gädda, som pris så fick han kyssa den, på sista bilden med en katt han lyckades fånga hemma, 6,8 kg.

Här kommer några filmklipp, skulle kolla om det fungerade mest:

17 Oktober

Tja jag och Max testade lyckan idag genom att dra ut och fiska lite. Fisket gick inge vidare, men på våra 3 timmars fiske så fick vi inte en enda! Jag som övade på min jerk-bait teknik lyckades få en gädda hugga men som kort där efter lossnade. Jag hade också ett metrev i med mört på kroken, flötet åkte under och det var dax för mothugg. Där jag lyckades göra ett för hårt så att min lina gick av... :( Men vi ska ut och fiska imorgon iallfall, då hänger Söderblom och Ludvig med.
Vi kom på att mörtburen låg kvar sen vi åkte ner till Nyköping. I den så fanns de en hel del mörtar:

Hoppas på ett saftigt inlägg imorgon!!!

15 Oktober

Tja, ville bara säga att jag tjackat ett nytt spö, ett så kallat "Jerk bait spö". Skillnaden från mitt 9 fots spinnfiskespö är att det är betydligt kortare (6 fot) och är mycket styvare, plus att jag har en "multirulle" på jerk bait spöt.
Köpt ett nytt jerkbait också, en Buster Jerk, Skitmört. Samt en ny draglåda!
Här är iallafall båda spöna och nya killerdraget med lådan:

Nya Jerk bait spöt, BFT Stiff med en Shimano Cardiff 301A multirulle.

"Guldspöt", knäckt spöt tre gånger nu, men äntligen fått en ny variant av det. (Zalt Hemmarö 90 gram, Catana 4000RA haspelrulle).

Nya lådan och Skitmörten.

Söndag är spikat för fiske om det inte är en stor sol i skyn. Men vi smyger förmodligen ut på en runda innan söndag!

14 Oktober

Tja vi tog bilen till Nyköping i söndags. Vi drog så tidigt att solen inte hann gå upp innan vi hade flötena i vattnet.
Med oss hade vi käk för en hel dag, 8 spön, plus en otrolig förväntning.
Planen var att ta med oss mört till Nyköping men den planen sprack, på morgonen så tittade vi till mörtburen som legat i, där hittade vi en sargad mört utan polare. Men som tur var så kokade vattnet i Nyköping av betesfis.Här är bilder från Nyköping (tog med en bättre kamera hoppas de märks).

Inte mycket ljus...

Första gäddan var Ludvigs, en fin gädda som vi inte vägde men låg runt 4-5 kg.

Sen var Ludvig där igen men denna gång för att landa Söderbloms gädda på 4 kg. Den gäddan relativt tätt följt av en gädda på 3 kg.

Max fick också en gädda, mössan sitter fint förövrigt. Gäddan ligger på 2.3 kg.

Lite random mingelbilder.

Vi kommer att återvända till Nyköping senare...

Kan passa på att grattulera Henrik Roos till körkortet som togs idag. Grattis!

7 Oktober

Hejsan!
Jag, Ludvig och Max va ute och provade lyckan lite idag. De va inte den bästa rundan, jag tappade en och hade två som nafsade men vände precis vid båten. Annars tomt.
Men nu är det spikat, Fiskeeliten ska åka till Nyköping på söndag, där ska vi prova på lyckan vid Nyköpingsån.
Vi ska meta efter gädda och eventuellt kasta lite.

Men detta är en bildblogg och nu är de slutsnackat och dax att lägga upp lite bilder, här från när Söderblom var ute på de stora vattnen i Röst med sin farbror:

Fina fiskar.

5 Oktober - Nytt PB

Den här gången var det Max tur, ett riktigt svin smällde på under denna blåsiga och regniga förmiddag.
En fet höstgädda som vägde 7.0 kg och var hela 97 cm lång! Detta innebär ett nytt personbästa för Max, och äntligen kan man stryka Max gamla personbästa på 4.2 kg, detta gör att jag ligger sist i personbästa listan. Kan uppdatera den lite:

1. Söderblom - 7.8 kg
2. Max - 7.0 kg
3. Ludvig - 5.8 kg
4. Robin - 5.7 kg

En kvart senare så var det Ludvigs tur att leverera:

Inte riktigt samma storlek men ändå en gädda!

9 minuter senare så tog han tvillingbrodern.

3 Oktober

Hej, igår drog jag och Max ut och fiskade lite efter skolan, Max fick två fina gäddor på runt 2 kg styck.
Här är dem:

Sprallig gädda som bara var krokad i kinden.

Pigg gädda som ställde till med show, galet hopp bild 1.